UNADJUSTEDNONRAW_thumb_fdc.jpg

Digitalt grunnkurs og kurs på arbeidsplassen

Å fremme motivasjon for endring kan være utfordrende. Lær mer om hvordan å øke motivasjon på en effektiv og anerkjennende måte.

På dette kurset gis kursdeltakerne en grunnleggende innføring i Motiverende Intervju. Dette er en metode som kan brukes i ulike profesjonelle samtaler, av NAV-ansatte, lærere, psykologer, helsesøstre, leger, fysioterapeuter mm. Hensikten med metoden er å bidra til å øke indre motivasjon til atferds- eller holdningsendring.

Mål for kurs

  • Å gi deltakere kunnskap og ferdigheter i Motiverende Intervju for å kunne øke motivasjon og støtte personer i å gjøre viktige livsendringer.

  • Bli kjent med hva som motiverer og demotiverer personen du snakker med (klient, pasient, deltaker, medarbeider, elev), og lære hvordan å bruke metoder som øker indre motivasjon hos personen

  • Forståelse for viktigheten av empati i samtalen, og hvordan å formidle empati

  • Forståelse for hva som skaper motstand i samtalen, og hvordan håndtere dette

  • Kunne bruke MI i praksis i arbeidshverdagen

    Målgruppe

  • Ansatte i stat og kommune, helsevesenet, NAV, lærere, ansatte i privat sektor med mer. Kurset passer for alle som driver med veiledning- og utviklingssamtaler; både individuelt og grupper.

Innhold og undervisningsform

  • Deltakerne vil få grunnleggende kunnskap og praktisk øvelse i sentrale områdene innen Motiverende Intervju; metodikkens grunnleggende holdning, reflekterende lytting, spørsmålsstilling, bekreftelse, oppsummering. Det vil også være fokus på å fremkalle og forsterke argumenter for endring, møte motstand, forståelse for endringsprosess og utforske ambivalens. I tillegg vil deltakerne få kjennskap til empiri og forskning på effekten av metoden.

  • Dag 1: Grunnleggende holdning i Motiverende Intervju, klientsentrert kommunikasjon med fokus på oppsummeringer, åpne spørsmål,  refleksjoner og bekreftelser

  • Dag 2: Diverse strategier: Meny/agenda, informasjon i dialog, ambivalensutforskning

  • Dag 3: Å håndtere motstand, mer om å forsterke endringsargumenter, planlegging.

  • Ved digitale kurs fordeles innholdet på 4 dager á 4 timer.

  • Kursbevis gis etter endt kurs.

  • Kursleder tilpasser kurset så mye som mulig til deltakernes arbeidshverdag, og tar utgangspunkt i eksempler hentet fra deltakernes praksis.

  • Kursene består av teori, demonstrasjoner, praktiske øvelser, mulighet til å erfare hvordan metodikken fungerer, og rollespill med fokus på samtalemetoden.


    Kursgjennomføringer

  • Webinar: kan gjennomføres der deltaker befinner seg. Kursdeltaker må ha mulighet til å koble seg til datamaskin/annet utstyr som kan overføre webinaret.

  • Kursene i Trondheim holdes i Kjøpmannsgata 23, rett ved siden av flotte Nidelven.

  • Kursene i Oslo holdes litteraturhuset, Wergelandsveien 29, 0167 Oslo. Se kart her.